انیمیشن و نقش آن در رشد کودک

انیمیشن

انیمیشن هنری است که در آن اشیاء بی‌‌جان دستکاری می‌شوند؛ به‌طوری که به نظر می‌رسد درحال حرکت هستند. انیمیشن یک شوق هنری است که مدت‌ها قبل از ساخت فیلم‌ها وجود داشته است. در این مقاله ما ابتدا به تاریخچه انیمیشن خواهیم پرداخت سپس با مرور زمان به بروزرسانی این مقاله و معرفی اسباب بازی هایی که بر اساس انمیشن های مشهور ساخته شده اند اقدام میکنیم.

اولین شخصی که نخستین انیمیشن را در جهان ساخت، شخصی به نام Pygmalion از اساطیر یونان و روم بود. این انیماتور درواقع یک مجسمه‌ساز بود. او در یکی از مجسمه‌های خود، چهره‌‌ای از یک زن را چنان بی‌نقص خلق کرد که عاشق او شد و از ونوس التماس کرد تا او را زنده کند. به‌طور معمول انیمیشن با حرکت سریع تصاویر پی‌در‌پی حاصل می‌شود. انیمیشن یک ابزار بسیار کاربردی است. این ابزار به غیر از فیلم‌های کوتاه، فیلم‌های سینمایی، مجموعه‌های تلویزیونی، GIFهای متحرک و سایر رسانه‌های اختصاصی برای بازی‌های ویدئویی، در گرافیک حرکتی، رابط‌های کاربری و جلوه‌های تصویری نیز کاربرد دارد. در این مقاله می‌خواهیم هر آنچه را باید درباره انیمیشن بدانید، با شما در میان بگذاریم.

تاریخ انیمیشن

صدها سال قبل از معرفی انیمیشن‌های کامپیوتری، مردم در سراسر جهان از نمایش‌هایی با چهره‌های متحرک که به‌طور دستی در عروسک‌سازی، آتومات، سایه‌بازی و فانوس جادویی ایجاد می‌شدند، لذت می‌بردند. نمایش‌های فانتاسماگوریای چند‌رسانه‌ای که از اواخر قرن هجدهم تا نیمه اول قرن نوزدهم در تئاترهای اروپای غربی بسیار محبوب بودند و شامل نمایش‌هایی از ارواح متحرک و تصاویر ترسناک در حال حرکت بودند. یکی از اولین دستگاه‌های انیمیشنی موفق که در سال 1832 توسط جوزف فلات بلژیکی اختراع شد، فنکیستوسکوپ بود؛ یک دیسک مقوایی در حال چرخش که هنگام مشاهده، توهم حرکت را ایجاد می‌کرد.

در میانه قرن نوزدهم، انیمیشن شامل حدود 12 تصویر بود که با چرخش دستی یک دستگاه، به‌صورت یک حلقه در حال حرکت نمایش داده می‌شدند. این تصاویر معمولا نقاشی‌هایی بودند که بر روی کاغذ کشیده می‌شدند و در هر صحن، یک حرکت خاص از شخصیت نمایش به تصویر کشیده شده بود. انیمیشن‌های اولیه تا بیش از چند ثانیه دوام نمی‌آوردند؛ زیرا تعداد تصاویر رسم‌شده برای آن‌ها محدود بود. اولین کسی که توانست سکانس‌های طولانی‌تری را ایجاد کند؛ فردی به‌نام چارلز امیل رینود بود. این شخص توانست بین سال‌های 1892 تا 1900 موفقیت‌های زیادی را با انیمیشن‌هایی به طول 10 تا 15 دقیقه، برای خود به دست آورد.

با اختراع فیلم‌‌های چرخ‌دنده‌ای، انیمیشن برای یک جهش بزرگ آماده شد. اولین کسی که فیلم‌های انیمیشنی را تولید کرد؛ استوارت بلکتون بود که در سال 1906 یک سری فیلم‌های انیمیشن موفق را برای شرکت Vitagraph در نیویورک تولید کرد. سپس در همان سال، بلکتون برای فیلم کوتاه خود که Haunted Hotel نام داشت؛ تکنیک توقف حرکت را به کار برد. به این صورت دنیای انیمیشن یک گام به دنیای واقعی نزدیک‌تر شد. در این تکنیک، از اشیاء در یک حالت خاص عکس گرفته می‌شود. سپس اجسام حاضر در صحنه، مطابق داشتن انیمیشن، جا‌به‌جا شده و عکس دیگری از آن‌ها گرفته می‌شود. کنار هم قرار دادن این عکس‌ها نمایی از حرکت را ایجاد خواهد کرد. با ادامه پیشرفت در ساخت انیمیشن، کم‌کم شخصیت‌های کارتونی پدید آمدند.

از دهه 1950 که تلویزیون در اکثر کشورهای پیشرفته راه پیدا کرد؛ انیمیشن بسیار محبوب شد. کاریکاتورها به‌صورت منظم تنظیم شده و کودکان و نوجوانان زمان زیادی را به تماشای کارتون‌ها می‌گذراندند. در اواخر دهه 1950، تولید کارتون‌های انیمیشنی جدید از اکران‌های تئاتر به مجموعه‌های تلویزیونی تغییر پیدا کرده و نوشتن فیلنامه برای آن‌ها آغاز شد. تولیدات Hanna-Barbera شامل مجموعه‌های پرطرفداری مانند Flintstones، Scooby-Doo و Smurfs بود. تقاضای بالا و محدودیت‌های برنامه‌های تلویزیونی آمریکا باعث ارزان‌تر شدن و سریع‌تر شدن تولید انیمیشن‌ها و فیلمنامه‌ها شد.

تا اینکه در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی، سریال‌های پرآوازه‌ای مانند سیمپسون‌ها در انیمیشن‌های آمریکایی ظاهر شدند. والت دیزنی توانست تغییرات انقلابی را در انیمیشن‌های خود ایجاد کند. او توانست واقع‌گرایی عکاسی را در فیلم‌هایی مانند پینوکیو، فانتاسیا، دامبو و بامبی پیاده کند. به‌این‌ترتیب دنیای انیمیشن زیرورو شده و نظرات زیادی را به خود جلب کرد. تا جایی که امروز شاهد جزئیاتی در فیلم‌های انیمیشنی هستیم که به‌خوبی همه حالت‌های انسانی را به تصویر می‌کشند.

انیمیشن رایانه‌ای

در انیمیشن سنتی، تصاویر را با دست روی ورق‌های سلوییدی شفاف نقاشی می‌کنند و از آن‌ها عکس گرفته و روی فیلم نمایش می‌دهند. امروزه بیشتر انیمیشن‌ها با تصاویر کامپیوتری ساخته می‌شوند. انیمیشن رایانه‌ای می‌تواند یک انیمیشن سه‌بعدی با جزئیات باشد؛ درحالی که انیمیشن 2 بعدی رایانه‌ای می‌تواند ظاهری شبیه انیمیشن سنتی داشته باشد. انیمیشن رایانه‌ای از دهه 1940 به تدریج توسعه یافت. انیمیشن‌های 3 بعدی در دهه 1970 با شکلی کوتاه در تریلر علمی-تخیلی Futureworld ظاهر شد.

فیلم Rescuers Down Under اولین فیلم داستانی بود که کاملا به‌صورت دیجیتالی و بدون دوربین خلق شد. سبک سه‌بعدی که بیشتر با انیمیشن رایانه‌ای ارتباط دارد، از زمان داستان اسباب‌بازی Pixar در سال 1995 بسیار محبوب شده است. در دهه 1990 بیشتر استودیو‌های انیمیشن به‌ تولید فیلم‌های انیمیشن رایانه‌ای روی آوردند؛ زیرا هم ارزان‌تر و هم سودآورتر بود.

تکنیک‌های انیمیشن رایانه‌ای

انیمیشن رایانه‌ای تکنیک‌های مختلفی دارد و انیمیشن به‌صورت دیجیتالی روی رایانه ایجاد می‌شود. در انیمیشن دوبعدی، تمرکز اصلی بر روی دستکاری تصاویر است؛ درحالی‌که در تکنیک‌های 3 ‌بعدی، انیماتورها دنیاهای مجازی را خلق می‌کنند. دنیاهایی که در آن‌ها شخصیت‌ها و اشیاء حرکت می‌کنند و می‌توانند با هم برهم‌کنش داشته باشند.

انیمیشن سه بعدی این قابلیت را دارد که تصاویری را ایجاد کند که در نظر بیننده واقعی هستند. شکل‌های انیمیشن 2 بعدی در رایانه با استفاده از گرافیک 2d bitmap و گرافیک برداری دوبعدی در رایانه ایجاد می‌شود. انیمیشن دوبعدی کاربردهای زیادی دارد که شامل انیمیشن رایانه‌ای آنالوگ، انیمیشن فلش و انیمیشن پاورپوینت می‌شود.

انیمیشن سه‌بعدی به‌صورت دیجیتالی توسط یک انیماتور مدل‌سازی می‌شود. ساخت مدل سه‌بعدی معمولا با ایجاد مش چندضلعی سه‌بعدی شروع می‌شود. یک مش شامل رئوس بسیار زیادی است که توسط لبه‌ها و صورت‌ها به‌هم متصل می‌شوند. به‌این‌ترتیب یک جسم سه‌بعدی یا یک محیط سه‌بعدی را ایجاد می‌کند. برای تولید انیمیشن سه‌بعدی، از تکنیک‌های دیگری مانند توابع ریاضی، گرانش، خز و موی شبیه‌سازی شده و شبیه‌سازی آتش و آب می‌توان استفاده کرد. این تکنیک‌ها در گروه پویایی سه‌بعدی قرار می‌گیرند. به این معنا که حالتی بسیار نزدیک به واقعیت را ایجاد می‌کنند.

تولید انیمیشن

به‌طورکلی می‌توان گفت هزینه یک شات بیشتر برای فیلم‌های انیمیشنی در مرحله تولید، بیشتر از فیلم‌های اکشن زنده است. ساختن یک فیلم زنده اکشن برای یک کارگردان حرفه‌ای نسبتا آسان است؛ اما هر برداشت از یک فیلم انیمیشن باید به‌صورت دستی توسط انیماتورها ایجاد شود. اگر تولید یک صحنه موفق نباشد؛ پرداخت حقوق برای ده‌ها انیماتور برای ساختن یک صحنه 5 دقیقه‌ای بی‌معنی است.

یکی دیگر ازمشکلاتی که مربوط به تولید انیمیشن است؛ نیاز به حفظ ثبات فیلم از ابتدا تا انتها است. انیماتورها مانند همه هنرمندان دارای سبک‌های فردی هستند. آن‌ها باید این فردیت خود را به روشی سازگار با هر سبک تبدیل کنند تا بتوانند در فیلم‌های مختلف مشغول به کار شوند. از اوایل دهه 1980، تیم‌هایی در حدود 500 تا 600 نفره که نزدیک 50 تا 70 نفر آن‌ها انیماتور بودند؛ فیلم‌های انیمیشن بلند ساخته‌اند. برای دو یا 3 هنرمند آسان است که سبک‌هایشان را با یکدیگر تطبیق دهند اما هماهنگ‌سازی ده‌ها هنرمند دشوار است.

مشکل هماهنگ‌سازی انیماتورها از طریق ایجاد گروه جداگانه‌ای از هنرمندان توسعه بصری برای ایجاد پالت و یک شکل کلی برای هر فیلم، قبل از شروع انیمیشن حل می‌شود. طراحان برگه‌های مدل شخصیت‌ها را رسم می‌کنند تا نشان دهند که هر شخصیت با حالت‌های مختلف چهره چگونه دیده می‌شود و در موقعیت‌های مختلف و زوایای مختلف چگونه به نظر می‌رسد. در پروژه‌های انیمیشن سنتی، مجسمه شخصیت‌ها ساخته می‌شد تا به انیماتورها در شناخت شخصیت کمک کند. به‌این‌ترتیب آن‌ها می‌توانستند تشخیص دهند که شخصیت‌ها از زوایای مختلف چگونه به نظر می‌رسند.

کاربردهای انیمیشن

در دنیای امروز انیمیشن به ابزاری قدرتمند برای اغراق و انتقال احساسات تبدیل شده است و بسیار انعطاف‌پذیر است. بنابراین به غیر از سرگرمی، برای اهداف دیگر نیز مورداستفاده قرار گرفته است. در طول جنگ جهانی دوم، انیمیشن برای تبلیغات، بسیار مورد سوء‌استفاده قرار گرفت. بسیاری از استودیوهای آمریکایی مانند برادارن وارنر و دیزنی، استعدادها و شخصیت‌های کارتونی خود را برای انتقال ارزش‌های خاص جنگ به مردم به کار گرفتند.

برخی از کشورها ازجمله چین، ژاپن و انگلستان به‌منظور نشان دادن تلاش‌های جنگی خود، اولین انیمیشن بلند خود را تولید کردند. انیمیشن به دلیل جذابیت گرافیکی و شوخ‌طبعی، می‌تواند در تبلیغات تلویزیونی بسیار محبوب باشد. همچنین برخی از شخصیت‌های انیمیشنی برای سال‌ها در تبلیغات تجاری و دنیای اسباب‌بازی مورداستفاده قرار گرفته‌اند.

سخن آخر

در سال‌های اخیر فیلم‌های انیمیشنی بسیار موردتوجه مردم سراسر جهان قرار گرفته است. انیمیشن‌ها به‌قدری جذابیت دارند که اکثر مردم بدون توجه به گروه سنی خود مشتاق تماشای آن‌ها هستند. انیمیشن در‌واقع هنری است که در آن تصاویر و نقاشی‌ها می‌توانند جان بگیرند و حرکت کنند. با گذشت سال‌ها و پیشرفت در حوزه‌های مختلف فیلم‌های انیمیشنی، نگاهی واقع‌گرایانه به آن‌ها اضافه شد. به‌طوری‌که انیمیشن‌ها رنگ واقعیت گرفته و جذابیت آن‌ها برای بینندگان روز‌به‌روز زیادتر شد.

انیمیشن‌ها در دو روش سنتی و رایانه‌ای ساخته می‌شوند که روش سنتی از اوایل قرن بیستم به تدریج کنار گذاشته شد و استفاده از روش‌های رایانه‌ای رونق گرفت. تولید فیلم‌های انیمیشنی نسبت به فیلم‌های زنده بسیار سخت‌تر است؛ زیرا هر قسمت از فیلم باید توسط انیماتورها به‌صورت دستی طراحی شود. پیشرفت در زمینه تولید انیمیشن آنقدر چشمگیر بوده است که ساخت آن به یک صنعت تبدیل شده و جایگاه مهمی در تبلیغات پیدا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه